×
vrijdag 17 augustus

Gaan kankerpatiënten betalen voor informatieve gesprekken?

14 juni 2018 11:23

Praten met je arts over de behandeling die het beste bij jou past. Het zijn niet de makkelijkste gesprekken. Het is best belangrijk je daar goed op voor te bereiden. Maar ben je bereid te betalen voor een voorbereidend gesprek?

Als kankerpatiënt heb je veel vragen. Je krijgt tijdens een gesprek met een arts, waarin wordt gesproken over uitslagen en behandelingen, zoveel informatie dat niet iedereen dat zonder meer meteen in zich kan opnemen. Laat staan helemaal begrijpen en de consequenties ervan kan overzien. Angst, onzekerheid en stress spelen vaak een belemmerende rol bij het goed opnemen van alle informatie. 

Ga nooit alleen een gesprek met een arts aan. Neem iemand mee en maak een vragenlijstje

Het is dan ook niet zo vreemd dat wordt aanbevolen nooit alleen een gesprek met een arts aan te gaan, maar altijd iemand mee te nemen. Zelfs een lijstje met daarop je vragen, zodat je niets vergeet is heel normaal. Het is dan ook best belangrijk je op zo’n gesprek voor te bereiden. 

Voorbereidende gesprekken

Nu blijken oud-KWF-medewerkers daar een extra service aan toe te voegen door voorbereidende gesprekken aan te bieden. Dat zijn gesprekken met (gepensioneerde) artsen en medisch specialisten, die met je meedenken en helder uiteenzetten hoe bijvoorbeeld een behandeling eruit kan gaan zien. Verschil met het gesprek met de oncoloog in kwestie is dat je voor deze dienst moet betalen. Met dat laatste is niet iedereen het eens. Met name de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) stuit dit tegen de borst. 

Navigators denken mee

Het bedrijf, Medical Navigators geheten, biedt volgens een bericht in het AD anderhalf uur durende gesprekken aan voor 335 euro. Duurt het gesprek een uur langer dan betaal je voor dat uur honderdvijftig euro. “Onze ‘navigator’s’ geven geen second opinion, maar denken mee,” is het antwoord van oprichter Sandra Kloezen in een interview met het AD. 

Het is inspelen op de onzekerheid en angst van patiënten

De NFK vindt dat patiënten al hun vragen aan hun eigen arts moeten kunnen stellen en daar niet tegen betaling voor naar een ander moeten. Het is volgens hen inspelen op de onzekerheid en angst van patiënten en bovendien weet niemand in dat stadium welke behandeling het beste is, zo vertelt een woordvoerder van NFK. 

De NFK vindt bovendien de prijzen buiten proportie. Het bedrijf zelf denkt daar heel anders over. De prijs zou bewust laag zijn gehouden. De medisch specialisten zouden dertig euro per vraag krijgen en tweederde van hen stort dit in een researchpotje van de afdeling. 

Eén aanspreekpunt

Volgens de Federatie is één aanspreekpunt per ziekenhuis de beste oplossing. Bijvoorbeeld een gespecialiseerd verpleegkundige waar mensen met al hun vragen terecht kunnen. Bij 25 procent van alle ziekenhuizen is dat er echter nog niet.  

Het KWF lijkt zich nog wat op de vlakte te houden. Er is immers de behoefte aan een vraagbaak, maar of dit de oplossing is, kan nog niet gezegd. Voor (digitale) vragen kunnen patiënten ook terecht op bijvoorbeeld kanker.nl, meent het KWF. 

 


Redactie
Redactie

Reacties op artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *