close
  • woensdag 18 september
Vrije tijd

Digi-junk of toch maar ZEN?

Digi-junk of toch maar ZEN?

De wereld van Belinda

Herken je dit? Jong en oud magisch verkleefd aan hun mobiel of tablet. Op straat, in de super of zelfs op de sportschool. Vol overgave aan het cocoonen met draadloze oortjes in.

‘Éh?’ ‘Wat zeg je?’ ‘Ben nog even iets aan het posten, hoor’.

Of ik dit normaal vind? Zeker niet. Ik vind het zelfs een beetje irritant.

Toch moet ik bekennen dat ook ik bij vlagen, te vaak naar het scherm van mijn mobieltje zit te turen. Waarom doe ik dit? Uit gewoonte? Of is het mijn nieuwsgierigheid om op de hoogte te blijven over van alles en nog wat? Ik denk een mix van beiden.

Ik heb een broertje dood aan verslavingen en laat mijn mobiel daarom regelmatig thuis. Hiermee voorkom ik dat ik toch weer ga swipen.

Wanneer ik langer van huis ben, reist mijn mobiel mee in mijn rode handtas. En biedt de vliegtuigmodus soelaas wanneer ik niet gestoord wil worden. Deze optie schakelt, zo lang je maar wilt, al de draadloze verbindingen zoals je  bel- en Wi-Fi verbinding, uit. En wil ik toch nog dat ene belangrijk mailtje beantwoorden of wat posten? Geen punt, want alles blijft werken en bereikt de juiste bestemming wanneer ik de vliegtuigmodus uitschakel.

Op de kast

Ik heb gemerkt dat de groep van 70 plus en ouder, de digitale opmars niet altijd als een pretje ervaart. Het maken van een afspraak met de huisarts of kapper, kost beduidend meer tijd dan vroeger. Een simpel telefoontje jaagt hen op die denkbeeldige kast. En met recht want wanneer de snel pratende computerstem, je telkens weer doorverbindt met de verkeerde afdeling, dan ben je het na 10 minuten proberen, meer dan beu. Frustrerende verhalen die ik vaak te horen krijg in mijn rol als mantelzorger.

FOMO

Uit onderzoek is gebleken dat jongeren dagelijks gemiddeld 7 uur en 42 minuten druk in de weer zijn met  allerlei soorten media. Het grootste deel wordt hiervan besteed aan het communiceren via social media en het bekijken van video’s en TV via YouTube of Netflix. En de tijd die overblijft gaat op aan het luisteren naar muziek.

De generatie millennials (studenten in het hoger onderwijs, geboren tussen 1980 en 2000) kampt met allerlei psychische klachten vanwege een toenemende prestatiedruk. Een druk die niet alleen wordt veroorzaakt door studie maar ook door social media. Bang om iets te missen wanneer zij niet 24/7 online zijn, valt hen zwaar. En wordt getypeerd als het niet vrolijk makende FOMO verschijnsel (Fear of Missing Out). Met als gevolg dat zij nog meer last krijgen van stress, burn-outklachten en angststoornissen. Wij leven immers in een maatschappij waarin alles lijkt te draaien om beleving.

                                                  Plus en min

Bij het schrijven van deze column, stel ik mezelf een prangende vraag. ‘Kan ik nog leven zonder mobiel internet?’ Tja, daar zeg je me wat. Snel nog een WhatsApp sturen of een OV app bekijken, wordt lastig wanneer er geen Wi-Fi hotspot in je directe omgeving is. Anderzijds, heb ik jaren zonder social media geleefd en dit ging als vanzelf. Je werd minder afgeleid en ik ervoer veel meer rust en kalmte in mijn leven. En als ik ergens een afspraak had waar ik nog nooit was geweest, wees mijn (papieren) plattegrondboekje feilloos de weg. Pas veel later, raadpleegde ik voor vertrek, de routeplanner. Een superhandige digitale tool met alle vormen van OV, inclusief NS.

Het is dus niet allemaal kommer en kwel. Digitalisering is een waardevolle aanvulling op je dagelijks leven mits jezelf het heft in handen neemt en eigen keuzes hierin maakt. Als beginnend columniste heeft het mij veel gebracht en dit doet het nog steeds. Via Facebook heb ik allerlei mensen leren kennen die ik in het dagelijkse leven nooit ontmoet zou hebben. En in sommige gevallen hebben een aantal gesprekken zelfs geleid tot het publiceren van een column over iemands passie.

‘Digi-junk of toch maar ZEN?’ Hoe denk jij hierover, beste lezer? Wat mij betreft van allebei een beetje; het gaat om de juiste balans hierin te vinden.

 

Geschreven door: Belinda Inhulsen

Abonneer je op onze nieuwsbrief!

Volg ons via Facebook